BUBBEL

Studie- en jongerenbegeleiding

Samen gaan we op zoek naar wat jou motiveert, wie je werkelijk vanbinnen bent, wat precies assertiviteit inhoudt, hoe je beter kan leren communiceren - niet alleen met de ander, maar ook met jezelf - en hoe je vol (zelf-)vertrouwen de wereld kan ontdekken. Daarbovenop bieden we jou hulp bij het groeien in zelfredzaamheid op studievlak met o.a. planning en organisatie, leermethode en leermotivatie, je breinprofiel, proefwerkbegeleiding... 

De wereld van een jongere kan enorm stresserend zijn. De vaak goedbedoelde prestatiedruk van de school, de verwachtingen van de ouders en/of van de sportclub leggen de lat erg hoog om overal goed in te zijn. Ook de druk van sociale media om geliked te worden, de emotionele druk om populair te zijn bij vrienden en coole dingen te doen, maken dat jongeren zich soms opgejaagd voelen. Conflicten hopen zich op en de jongere niet meer van welk hout pijlen te maken. Kinderen groeien op in een maatschappij waarin ze nauwelijks de kans krijgen om op zoek te gaan naar zichzelf, om dingen uit te proberen en te mislukken. Fouten mogen (moeten zelfs) gemaakt worden om eruit te kunnen leren waarna eventueel andere keuzes kunnen gemaakt worden. 

Als ervaren ex-leerkrachten merken we dat heel wat jongeren het steeds moeilijker hebben om gewoon kind te (mogen) zijn. We nodigen hen uit om in hun persoonlijke Bubbel te kruipen om zichzelf te ontdekken, om gewoon even te 'zijn' en om even afstand te nemen van alle invloeden van buitenaf. Samen gaan we naar de kern. 

Studeren is ook een aspect van het leven waarbij jongeren kunnen leren om zich vast te bijten in iets, zelfvertrouwen te kweken en te ontdekken waar hun interesses liggen. Op tijd en stond stilstaan, omgeven door de geborgenheid van de Bubbel waar ze tot rust kunnen komen, is iets waar steeds meer jongeren nood aan hebben om sterker in de wereld te staan. Met een vleugje Zweedse LAGOM* en af en toe wat tijd voor FIKA* bouwen we zowel op studievlak als op emotioneel vlak aan een sterke basis om vol vertrouwen in het leven te staan. 

*LAGOM = 'niet te veel, niet te weinig, precies genoeg'
*FIKA = 'gezellig samen zijn en leren genieten'

Structuur brengen in een soms onoverzichtelijke berg schoolwerk is vaak één van de struikelblokken bij het leren zelfstandig leren. We zoeken samen naar werkbare strategieën, onderzoeken hoe informatie binnenkomt in het brein en hoe die informatie opgeslagen wordt. We stellen een specifiek breinprofiel van de jongere op. Met een degelijke basisorganisatie kan motivatie en vertrouwen groeien. Het begeleidingstraject wordt liefst aangegaan voor minstens één à twee maanden. Een stevige onderdompeling in alles aspecten van schoolwerk met continue opvolging en begeleiding werkt het meest efficiënt en zorgt voor duurzame motivatie.